Als schilder of ZZP’er denkt u misschien dat u geen eHerkenning nodig heeft. De inlogcodes klinken meer als een systeem voor grote bedrijven. U doet vooral zaken met consumenten en hier heeft u geen inlogcodes voor nodig. Toch zou u als schilder in 2019 ook eHerkenning moeten hebben. Steeds meer organisaties stappen over op eHerkenning. Als u met deze organisaties zaken wilt doen kan dit alleen nog via eHerkenning. Zelfs als zzp’er of schilder heeft u straks eHerkenning nodig. Bijvoorbeeld als u zelfstandig uw BTW aangifte doet. U kan dit straks alleen nog regelen via eHerkenning.
Wat is eHerkenning?
Het is belangrijk dat u als schilder natuurlijk eerst weet wat eHerkenning precies is. Dit is officieel een erkend inlogsysteem voor bedrijven. U kan het inlogsysteem het beste vergelijken met DigiD. Alleen weten overheidsorganisaties dankzij eHerkenning dat u wettelijk bevoegd bent om zaken te regelen namens uw bedrijf. Als u online zaken voor uw bedrijf wilt regelen, dan kan u ook als schilder niet meer om eHerkenning heen. De inlogcodes zijn net zo noodzakelijk als DigiD.
Wanneer gebruikt u als schilder eHerkenning?
Ondanks dat u wel gebruik maakt van DigiD ziet u nog niet in waarom u eHerkenning zou gebruiken als schilder. Toch zijn er verschillende organisaties waar u nu al te maken mee heeft waarbij eHerkenning straks verplicht is. U kan daardoor beter alvast eHerkenning aanvragen voordat u de inlogcodes niet heeft, maar wel moet gebruiken.
Belastingdienst
Als schilder en zzp’er krijgt u gewoon te maken met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als u de BTW aangifte indient of uw omzetbelasting. Dit kan nu nog met uw DigiD als zzp’er, maar straks gaat dit veranderen in eHerkenning. De inlogcodes zijn straks ook noodzakelijk als u een administratieve wijziging wilt doorvoeren. Stel u voor u krijgt BTW terug van de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt u netjes een brief dat ze het geld willen uitbetalen. Het enige probleem dat ze hebben is dat er geen rekeningnummer bekend is. U kan dit online doorgeven, maar dan moet u inloggen met eHerkenning. Het zijn slechts een paar voorbeelden waarbij u als schilder toch echt eHerkenning nodig heeft.
Wijzigingen doorgeven bij de KVK
Niet alleen de Belastingdienst gaat over op eHerkenning, maar ook de Kamer van Koophandel. Iets simpels als aan adreswijziging of een uittreksel aanvragen kan straks alleen nog maar met eHerkenning. Het geeft opnieuw aan dat u als schilder eigenlijk ook niet zonder deze inlogcodes kan.
RDW
U heeft een nieuwe bus gekocht voor uw schildersbedrijf. U wilt alleen deze bus nu officieel op uw bedrijf zetten. U wilt namelijk niet dat de bus privé komt te staan. Dit kan u netjes regelen via de website van het RDW. Maar dit kan ook alleen als u gebruik maakt van eHerkenning. Op het moment dat u eHerkenning nodig heeft beseft u pas dat u de aanvraag eerder had moeten indienen. Zelfs als kleine zzp’er of schilder heeft u eHerkenning nodig om zaken namens uw bedrijf te regelen.
Hoe regelt u eHerkenning als schilder?
eHerkenning kan u helaas niet online aanvragen via de website van de overheid. Dit komt doordat de overheid de inlogcodes niet verstrekt of financiert in tegenstelling tot DigiD. eHerkenning is een officieel erkend inlogsysteem, maar is niet vanuit de overheid opgezet. Doordat het een zelfstand inlogsysteem is dient u er ook voor te betalen. De kosten hiervoor zijn gelukkig niet schrikbarend hoog. Het bedrag dat u betaald wordt gebruikt om uw identiteit te valideren en het systeem te bekostigen. U kan eHerkenning aanvragen via een officiële reseller. Er zijn slechts een paar resellers in Nederland officieel erkend om eHerkenning inlogcodes te verstrekken. PM Networking is er hier één van en ook nog eens de voordeligste op de markt. U kan zo voordelig eHerkenning als schilder aanvragen.
eHerkenning aanvragen op basis van betrouwbaarheidsniveau
eHerkenning wordt verstrekt in verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Een organisatie, gemeente of overheidsinstelling bepaalt hoe hoog het betrouwbaarheidsniveau moet zijn. De kosten voor eHerkenning is ook afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau. EH1 is het laagste niveau en EH5 het hoogste niveau. Als u als schilder vrijwel overal toegang wilt krijgen adviseren wij om voor eHerkenning niveau 3 te gaan. De overheid werkt ook met betrouwbaarheidsniveau 3 en hiermee krijgt u vrijwel overal toegang toe. Vooral voor een zzp’er is EH3 meer dan voldoende. U loopt dan nergens meer tegen gesloten deuren aan.
Vraag vandaag nog eHerkenning als schilder aan
Bent u schilder? Vraag via onze website vandaag nog eHerkenning aan bij PM Networking. Wij helpen u met de validatie van uw identiteit via een face to face validatie. Vervolgens verstrekken wij u de officiële inlogcodes die u kan gebruiken bij de overheid, gemeente of diverse organisaties. U bent zo voorzien van de inlogcodes die u vrijwel overal nodig heeft om in te loggen namens uw bedrijf. Heeft u meerdere eenmanszaken op uw naam staan? Dan kunnen we de kamer van koophandel nummers hieraan koppelen. U hoeft zo als eenmanszaak niet meerdere controles uit te voeren. Informeer hiervoor gerust naar de mogelijkheden bij PM Networking.