Als eenmanszaak regelt u veel zaken online namens uw bedrijf. U heeft hiervoor misschien inlogcodes bij verschillende organisaties, de gemeente of overheid. In de loop van 2019 en 2020 gaan deze inlogcodes verdwijnen. In plaats van verschillende inlogcodes komt er slechts één inlogcode waar u gebruik van gaat maken. Deze inlogcodes is er alleen voor de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. U als eenmanszaak bent officieel ondernemer en heeft daardoor ook eHerkenning nodig. Toch denken veel eenmanszaken dat ze gewoon kunnen blijven inloggen met hun DigiD of bestaande inlogcodes. Wij zullen u een paar situaties uitleggen waarbij u ook als eenmanszaak eHerkenning nodig heeft.
Inloggen bij de Belastingdienst
Eén van de organisaties waarbij u kan inloggen met eHerkenning is de overheid. U kan hierbij o.a. denken aan de Belastingdienst. Als u bijvoorbeeld uw BTW aangifte invult, dan moet dit straks via eHerkenning. Maar ook als u wijzigingen namens uw bedrijf wilt doorvoeren. Bijvoorbeeld als de Belastingdienst u een deel van uw BTW wil teruggeven. U ontvangt een mooie brief waarbij de Belastingdienst vraagt om in te loggen en uw rekeningnummer door te geven of te controleren. De enige manier waarop dit straks nog kan is via eHerkenning.
Inloggen bij de KVK
De Kamer van Koophandel werkt straks ook alleen nog maar met eHerkenning. U bent er misschien niet vaak te vinden, maar als u straks gegevens wilt wijzigen, dan kan dit straks alleen nog maar met eHerkenning. Het is hiervoor altijd handig om uw eigen inlogcodes te hebben. Bijvoorbeeld als u een nieuwe website erbij wilt zetten of als u het adres wilt wijzigen. Dankzij eHerkenning weet de KVK dat u echt de wettelijke vertegenwoordiger bent. Dit is weer belangrijk om te weten als u gegevens wijzigt. Zo kan niet iedereen zomaar uw gegevens bij de KVK wijzigen.
Inloggen bij de Douane
Als handelszaak doet u op dit moment nog regelmatig online aangifte bij de douane. U regelt deze zaken online met uw eigen inlogcodes. Dit gaat straks net als alle andere overheidsdiensten veranderen in eHerkenning. Als u straks uw aangifte wilt regelen moet u inloggen met eHerkenning. Dit is misschien niet voor alle eenmanszaken vanzelfsprekend, maar wel voor een aantal handelszaken die zaken in het buitenland doet.
Zaken regelen bij de gemeente
Als ondernemer regelt u soms ook zaken bij de gemeente. Stel u bent een bouwbedrijf en u heeft een vergunning voor een klant nodig. U kan deze vergunning als ondernemer digitaal aanvragen namens uw klant. Op dit moment kan dit nog met DigiD, maar in de loop van 2019 kan dit alleen nog maar met eHerkenning. Als u als ondernemer zaken wilt regelen bij de gemeente heeft u eHerkenning nodig.
Pensioenfonds beheren met eHerkenning
Als eenmanszaak bent u zelf verantwoordelijk voor uw pensioenopbouw. U maakt hiervoor gebruik van een specifiek pensioenfonds. Als ondernemer bent u straks verplicht om ook bij uw pensioenfonds in te loggen met eHerkenning. Het is slechts één van de vele organisaties die overstapt op eHerkenning. De voornaamste reden is veiligheid. Ze weten dankzij eHerkenning 100% zeker dat ze te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf.
eHerkenning inlogcodes voor meerdere eenmanszaken
Heeft u meerdere eenmanszaken op uw naam staan? Dan bent u niet verplicht om meerdere eHerkenning inlogcodes aan te vragen. Bij een eenmanszaak is er de uitzondering waarbij u meerdere bedrijven onder één inlogcode kan registreren. U kan zo namens uw bedrijven meerdere zaken regelen zonder in te loggen met verschillende inlogcodes. De inlogcode wordt namelijk gekoppeld aan uw BSN nummer. Uw eenmanszaak staat ook gekoppeld aan uw BSN nummer.
Is eHerkenning aanvragen gratis?
Helaas is eHerkenning niet zo eenvoudig aan te vragen als DigiD. Dit komt doordat eHerkenning erkend is door de overheid, maar niet gefinancierd. Voor het aanvragen van eHerkenning zijn strenge controles nodig. Deze worden uitgevoerd door slechts een paar geselecteerde resellers in Nederland. Er wordt o.a. een face to face validatie uitgevoerd voor uw identiteit. Daarnaast mag alleen de wettelijke vertegenwoordiger van een bedrijf de inlogcodes aanvragen. Na de controles bij o.a. de KVK en uw identiteit worden de codes pas toegewezen. Dit kost helaas geld. Een deel gaat naar het behoud van eHerkenning en een deel naar de controles. Gelukkig is PM Networking de voordeligste reseller van eHerkenning op de markt. De hoogte van de kosten is afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau dat u aanvraagt.
eHerkenning betrouwbaarheidsniveau
De prijs die u betaald voor eHerkenning is afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau. Een hoger betrouwbaarheidsniveau betekent dat er extra controles bijkomen. Er komen dus ook hogere kosten bij kijken. Het is vooral afhankelijk waar u eHerkenning voor gaat gebruiken welk betrouwbaarheidsniveau hier het beste bij past. De meeste eenmanszaken hebben al voldoende aan eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 2. Bij 3 weet u zeker dat u echt overal kan inloggen. Het hoogste betrouwbaarheidsniveau is voor de meeste eenmanszaken in ieder geval niet van toepassing.
Vraag direct eHerkenning aan
Bij PM Networking kan u direct via onze website eHerkenning aanvragen. We gaan meteen voor uw eenmanszaak aan de slag om de inlogcodes te regelen. U hoeft zo niet te lang te wachten op uw nieuwe inlogcodes.