Als boekhouder kan u in de loop van 2019 niet meer zonder eHerkenning. Als boekhouder heeft u te maken met verschillende overheidsorganisaties. U doet hier zaken mee namens uw klanten. Als u straks nog met deze organisaties zaken wilt doen heeft u eHerkenning nodig. Dit wordt straks verplicht als u wilt inloggen bij overheidsorganisaties. Uw oude inlogcodes kan u niet meer gebruiken, zodra de overheid volledig overgegaan is op eHerkenning. In 2019 rolt de overheid dit inlogsysteem langzaam uit en stappen steeds meer overheidsinstanties hierop over. U kan dus als boekhouder niet zonder eHerkenning.
Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een officieel erkend inlogsysteem. Dankzij dit inlogsysteem zou het veiliger moeten worden om online zaken te regelen met organisaties en bedrijven. De inlogcodes zijn persoonsgebonden en u krijgt ze niet zomaar. Om de inlogcodes te krijgen moet u als eerste de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf zijn. Daarnaast moet uw identiteit gevalideerd worden met een face to face validatie. Als alles klopt en gecontroleerd is krijgt u de eHerkenning inlogcodes. Maar hoe regelt u dit voor uw personeel? U kan uw personeel als wettelijke vertegenwoordiger bevoegd maken om gebruik te maken van eHerkenning. Hierbij geeft u precies aan bij welke organisaties ze hun inlogcodes mogen gebruiken. Dankzij eHerkenning weet de organisatie dat ze te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger van uw bedrijf of iemand die echt bevoegd is. Dit maakt het veiliger om digitaal zaken te regelen in tegenstelling tot het oude inlogsysteem.
eHerkenning is persoonsgebonden
De eHerkenning inlogcodes zijn 100% persoonsgeboden en mogen niet overgedragen wordt. Dit betekent dat u voor al uw personeelsleden als boekhouder inlogcodes moet regelen. Alleen de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf mag personeel de bevoegdheid voor eHerkenning geven. Bij het verstrekken van de bevoegdheid moet opnieuw de identiteit van de wettelijke vertegenwoordiger gecontroleerd worden. De vertegenwoordiger moet hierbij officieel toestemming geven. Door deze strenge controles uit te voeren kunnen we online zaken doen veiliger maken, dan het nu is.
Waar gaat u eHerkenning voor gebruiken als boekhouder?
Er zijn een aantal overheidsinstanties en organisaties waar u dagelijks mee te maken heeft. eHerkenning is daardoor echt noodzakelijk voor u als boekhouder. Een aantal organisaties waarbij u straks eHerkenning verplicht nodig heeft hebben we voor u op een rijtje gezet.
Belastingdienst
Als boekhouder krijgt u vrijwel dagelijks te maken met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld voor de aangifte inkomstenbelasting of de BTW aangifte. Maar ook de loonaangifte kan u straks alleen nog maar deponeren met eHerkenning. Het voordeel is dat u straks nog maar één inlogcode nodig heeft om met verschillende overheidsinstanties zaken te doen. Maar u moet dan wel eHerkenning geregeld hebben.
Kamer van Koophandel
Elk jaar deponeert u zoals verplicht is netjes de jaarrekening bij de Kamer van Koophandel. Dit is straks niet meer zomaar mogelijk. U moet hiervoor eHerkenning hebben om in te loggen bij de Kamer van Koophandel en de jaarrekening te deponeren.
eHerkenning is verkrijgbaar in verschillende betrouwbaarheidsniveaus
eHerkenning kan u aanvragen in verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Organisaties, gemeentes en overheidsinstellingen bepalen zelf welk niveau u nodig heeft om in te loggen. Een hoger betrouwbaarheidsniveau betekent dat u strenge controles moet doorstaan voor het verkrijgen van uw inlogcodes. Maar ook dat u extra codes nodig heeft om in te loggen. Als boekhouder adviseren we om voor minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 te gaan. De Belastingdienst en overheid vraagt bijna altijd om minimaal betrouwbaarheidsniveau 3. Met betrouwbaarheidsniveau 3 weet u zeker dat u al uw zaken kan regelen.
Hoe regelt u eHerkenning?
Helaas kan u eHerkenning niet gratis aanvragen via de website van de regering. In tegenstelling tot DigiD wordt eHerkenning niet gefinancierd door de regering. Er worden daarom kosten gerekend voor uw aanvraag. De kosten voor uw aanvraag worden gebruikt om het systeem in stand te houden en uw identiteit te valideren. Alleen als wettelijke vertegenwoordiger van uw bedrijf kan u bij een officieel erkend reseller eHerkenning aanvragen. PM Networking is een officieel erkend reseller van eHerkenning in Nederland. Wij kunnen de inlogcodes voor uw bedrijf regelen en uw personeel de bevoegdheid geven voor eigen inlogcodes. We kunnen dit voor alle betrouwbaarheidsniveau regelen. Daarbij verzorgen we uiteraard ook de face to face validatie om uw identiteit te checken.
Vraag vandaag nog eHerkenning aan als boekhouder
Als boekhouder kan u straks echt niet meer zonder eHerkenning. Via onze website kan u eenvoudig uw aanvraag indienen. PM Networking is de goedkoopste reseller van eHerkenning op de markt. U hoeft dus niet verder te zoeken voor het aanvragen van inlogcodes voor uw bedrijf. Zodra u via onze website een aanvraag indient gaan we direct aan de slag om deze te verwerken. We zorgen ervoor dat u zo snel mogelijk in het bezit komt van uw eigen inlogcodes. Daarbij kunnen we eventueel ook een ketenmachting regelen, zodat uw personeel bevoegd wordt met eigen eHerkenning inlogcodes. Wacht dus niet langer en dien uw aanvraag vandaag nog in!