Als ondernemer kan het zo zijn dat u regelmatig voor andere organisaties belangrijke zaken regelt. Denk bijvoorbeeld aan een administratiekantoor die de BTW-aangifte verzorgt. Wanneer u vanaf 2020 nog steeds deze zaken wilt blijven regelen voor uw klanten met de overheid, gemeentes en diverse andere organisaties, heeft ook u hiervoor een eHerkenning loginmiddel nodig. Nu is het standaard zo dat er alleen eHerkenning voor een bedrijf kan worden aangevraagd als wettelijke vertegenwoordiger van een bedrijf. Maar wanneer u een administratiekantoor bent en u wilt namens een ander bedrijf nog steeds de BTW aangifte doen, is er zoiets als de ketenmachtiging. Met een ketenmachtiging wordt u als ondernemer gemachtigd om bepaalde zaken namens een ander bedrijf te kunnen doen.
Machtiging binnen het bedrijf zelf
Wanneer een personeelslid zaken wilt regelen voor een bedrijf, dan moet deze door de wettelijke vertegenwoordiger worden gemachtigd. Dit personeelslid krijgt dan een eigen eHerkenning loginmiddel om zaken met (overheid)organisaties te kunnen regelen. Maar als administratiekantoor bent u geen personeelslid. In dit geval heeft u een ketenmachtiging nodig. Met een ketenmachtiging mag u als intermediair zaken regelen voor het bedrijf.
Ketenmachtiging zonder eHerkenning
Sommige bedrijven hebben nog geen eHerkenning. Puur omdat ze denken dit nog niet nodig te hebben. Het regelen van bijvoorbeeld belastingzaken en het UWV besteden ze uit aan een extern bedrijf. Voor dit soort bedrijven is een ketenmachtiging, dé oplossing. Zij kunnen zonder zelf eHerkenning te hebben aangevraagd een ander bedrijf machtigen om bijvoorbeeld hun zaken bij de Belastingdienst te regelen. Een intermediair kan voor verschillende organisaties een ketenmachtiging ontvangen. Het bedrijf moet zelf aangeven waarvoor de machtiging wordt afgegeven. De intermediair kan nu namens het bedrijf bijvoorbeeld inloggen bij de Belastingdienst, UWV of KVK etc.
Intermediair moet zelf wel eHerkenning hebben
Als u gemachtigd wilt worden als intermediair, dan moet u zelf wel al beschikken over een eHerkenning. U kunt niet gemachtigd worden zonder eHerkenning. Uw klant daarentegen hoeft geen eHerkenning te hebben. Wij adviseren te alle tijden om minimaal eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 te nemen. Met eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 3 krijgt u bij vrijwel iedere organisatie toegang. Het UWV en de Belastingdienst stellen bijvoorbeeld eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 verplicht. Wilt u graag een ketenmachtiging aanvragen? Regel dan wel eerst uw eigen eHerkenning loginmiddel!
Aanvraagproces ketenmachtiging vrij eenvoudig
Met een speciaal aanvraagformulier kunt u bij de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf terecht. Deze hoeft enkel z’n handtekening te zetten om u als intermediair te machtigen. Het enige nadeel is dat het wel tijd kost om de machtiging te verwerken. Zorg er dus voor dat u het aanvraagproces op tijd regelt. Nadat de machtiging is afgegeven hoeft het bedrijf zelf geen eHerkenning meer aan te vragen voor het regelen van zaken met de Belastingdienst of het UWV etc.
Hoe aan te vragen
De kosten van de Ketenmachtigingen zijn € 20,- per organisatie waar u de machtiging voor wenst aan te vragen.
Stap 1. Zorg voor een wekend eHerkenningsmiddel (EH3). Vraag deze hier aan.
Stap 2. Vraag de Ketenmachtigingen offerte aan via We-ID. Klik hier voor de We-ID offerte aanvraag.