Het Centraal Justitieel Incassobureau oftewel CJIB maakt officieel gebruik van het inloggen met een eHerkenning middel. Bedrijven kunnen hun zaken bij het CJIB alleen nog maar regelen via een online portaal welke alleen nog maar te bereiken is door in te loggen met een eHerkenning loginmiddel. U heeft hiervoor minimaal eHerkenning betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig. Nadat u bent ingelogd kunt u direct uw zaken bij het CJIB regelen. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag het dan nu aan!
eHerkenning bij schuldhulpverlening bij cliënten
Begeleidt u cliënten in de schuldhulpverlening? Via de website van het CJIB kunt u worden bevoegd om de gegevens van uw cliënten in te zien. U kunt bijvoorbeeld inzien welke termijnen uw cliënten aan het CJIB moeten betalen. Maar u kunt ook bij het CJIB online een minnelijke schuldregeling treffen. Nadat u bent ingelogd bij het portaal kunt u inzicht krijgen in het dossier van uw cliënt en een verzoek indienen. Als schuldhulpverlener bent u afhankelijk van eHerkenning voor het regelen van zaken die betrekking hebben op uw cliënten en het CJIB.
Boetes doorsturen naar klanten bij verhuurvoertuigen
Wanneer u auto’s verhuurt heeft u vaak een groot wagenpark tot uw beschikking. Het kan een keer voorkomen dat een klant een boete met één van uw wagens rijdt. Officieel komt de boete op uw naam te staan, terwijl uw klant met de auto gereden heeft. Met eHerkenning kunt u inloggen bij het CJIB en de desbetreffende boete doorsturen. De boetes worden digitaal aan u verzonden en u kunt hem direct doorsturen naar de klant die in het voertuig gereden heeft.
Bezwaar maken tegen omzetting taakstraf
Uw cliënt heeft een taakstraf opgelegd gekregen van de rechtbank. Alleen nu blijkt dat uw cliënt de taakstraf niet of niet volledig heeft uitgevoerd. Als gevolg vraagt het CJIB om de taakstraf om te zetten in vervangende hechtenis. U bent het hier niet mee eens en u wilt graag bezwaar maken. U heeft hiervoor alleen het dossier van uw cliënt nodig. Door in te loggen bij het CJIB kunt u het dossier inzien. Als advocaat kunt u hier digitaal alle stukken opvragen die u nodig heeft om een bezwaarschrift in te dienen bij de Rechtbank.
eHerkenning aanvragen als bedrijf
Als schuldhulpverlener of advocaat moet u regelmatig inloggen bij het CJIB. Dit is alleen nog maar mogelijk met een eHerkenning loginmiddel. Het advies is om hiervoor minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 aan te vragen. Met betrouwbaarheidsniveau 3 krijgt u naast het CJIB toegang tot ruim 500+ andere aangesloten (overheid)organisaties.
eHerkenning is persoonsgebonden
eHerkenning is persoonsgebonden en uw personeel moet worden gemachtigd om beschikking tot een eigen eHerkenning loginmiddel te krijgen. Officieel krijgt alleen de wettelijke vertegenwoordiger van een organisatie inlogcodes toegewezen. Dit wordt gedaan na controle bij de KVK en het valideren van de identiteit. Met persoonsgebonden inlogcodes hoopt de regering het risico op fraude te beperken. Als u zelf geen zaken doet met de overheid kunt u, uw personeelsleden machtigen. Het machtigen van personeel met eHerkenning kan alleen worden gedaan door de wettelijke vertegenwoordiger. Bij de machtiging geeft u tevens aan met welke diensten uw personeel mag werken. U kunt bijvoorbeeld bepaalde organisaties uitsluiten. Het is zelfs mogelijk om alleen een machtiging af te geven om in te kunnen loggen bij het CJIB.
Wat kost eHerkenning?
eHerkenning is in tegenstelling tot de DigiD niet kosteloos. De kosten voor de eHerkenning zijn afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau, dat u aanvraagt. Vanaf betrouwbaarheidsniveau 3 krijgt u toegang tot de meeste overheidsorganisaties. Voor het aanvragen van een eHerkenning loginmiddel dient uw identiteit te worden gevalideerd, dit gebeurt via een face to face call. Hierbij gaan wij u beeldbellen om de identiteit te controleren.