Het eHerkenning inlogsysteem is te vergelijken met een DigiD, maar dan voor bedrijven. Wanneer u meer informatie over eHerkenning leest, dan kan het idee ontstaan dat het vooral bedoelt is voor grotere bedrijven. U vraagt zich misschien wel af of eHerkenning noodzakelijk is voor uw eenmanszaak of als ZZP’er?
eHerkenning aanvragen als eenmanszaak
Het is mogelijk om via DigiDienst een eHerkenning loginmiddel aan te vragen als eenmanszaak. Het voordeel van een ZZP’er of eenmanszaak is dat alleen de wettelijke vertegenwoordiger gevalideerd hoeft te worden. eHerkenning is persoonsgebonden en personeel moet worden gemachtigd om er gebruik van te kunnen maken.
Vanaf 2020 is eHerkenning verplicht
Op basis van uw BSN nummer kunnen de inlogcodes worden aangevraagd. Het is namelijk vanaf 2020 verplicht om bij het regelen van overheidszaken gebruik te maken van eHerkenning. Verder zijn er diverse andere organisaties aangesloten op eHerkenning. Het eHerkenning loginmiddel is als het ware uw online identiteit als ondernemer waarmee uw een digitale handtekening onder officiële documenten kunt zetten.
Overheidszaken regelen met eHerkenning
Denk hierbij aan het regelen van uw belastingaangifte. Dit kan uw BTW-aangifte zijn, maar ook uw omzetbelasting. Naast dit soort zaken kunt u alleen nog maar met uw eHerkenning loginmiddel inloggen bij de Kamer van Koophandel. De KVK wil graag weten of ze te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger van uw bedrijf. Dankzij eHerkenning weten zij zeker dat u de wettelijke vertegenwoordiger bent. U krijgt hiermee toegang tot uw KVK gegevens en u kunt hierdoor wijzigingen doorvoeren.
Inloggen bij de gemeente
eHerkenning maakt het voor ondernemers ook mogelijk om in te loggen bij de gemeente. Bijvoorbeeld wanneer u een omgevingsvergunning wilt aanvragen Of als u voor uw bedrijfswagen een parkeervergunning wilt aanvragen. Dit zijn allemaal verzoeken die u straks als eenmanszaak alleen nog kunt regelen met uw eHerkenning loginmiddel. Dit maakt het noodzakelijk om standaard de inlogcode bij de hand te hebben!
Aantal aangesloten private organisaties groeit maandelijks
Het aantal aangesloten private organisaties buiten de gemeente en regering, die het eHerkenning loginmiddel verplicht stellen om in te loggen, groeit dagelijks. Als u bijvoorbeeld een bedrijfsverzekering heeft kunt u bij een aantal verzekeraars alleen nog maar inloggen met de eHerkenning.
Vraag eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 aan
Op onze website geven wij u een uitgebreide uitleg over de verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Het verschil zit hem voornamelijk in de beveiliging en validatie van uw account. De meeste organisaties vragen minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 om in te loggen. Vooral bij de regering en gemeentes wordt er verwacht dat u minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 heeft. Ons advies is dan ook om minimaal dit niveau aan te vragen voor uw eenmanszaak.
De laagste prijs voor eHerkenning op de markt
eHerkenning is in tegenstelling tot de DigiD niet kosteloos. Dit komt doordat het inlogsysteem niet gefinancierd wordt door de regering. De kosten voor eHerkenning zijn afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau, dat u aanvraagt. Vanaf betrouwbaarheidsniveau 3 krijgt u toegang tot de meeste overheidsorganisaties.
Validatie van uw eHerkenning
U ontvangt uiteraard niet zomaar eHerkenning voor uw bedrijf. Hiervoor dient uw identiteit te worden gevalideerd. Dit gebeurt met een face to face controle. Hierbij gaan wij door middel van videobeelden uw identiteit bevestigen. Dit doen wij bij de wettelijke vertegenwoordiger van uw bedrijf. Wij controleren hierbij ook direct de KVK, zodat wij zeker weten dat de wettelijke vertegenwoordiger klopt. Wanneer dit niet mogelijk is, kunnen wij eventueel bij u langskomen voor een validatie, dit kost circa €15.