Wat is eHerkenning en wat betekent dat voor u als Advocaat?
eHerkenning kunt u het beste vergelijken met DigiD voor bedrijven. De inlogcodes gebruikt u inmiddels om bij 500+ verschillende (overheid)organisaties in te kunnen loggen. Deze organisaties weten hierdoor direct dat ze te maken hebben met een wettelijke vertegenwoordiger. U kan hiermee uw cliënt verdedigen en belangrijke documenten en gegevens opvragen. Daarnaast kunt u strafrecht dossiers inkijken en bewijzen uploaden. eHerkenning is persoonsgebonden en u dient binnen een bedrijf voor alle advocaten persoonlijk inlogcodes aan te vragen. Dit om de veiligheid te waarborgen en fraude tegen te gaan.
Veel applicaties en systemen waarop u moet inloggen met eHerkenning!
Niet iedereen kan het BRP raadplegen. Als advocaat heeft u deze gegevens echter wel nodig. Met eHerkenning kunt u als advocaat eenvoudig inloggen bij het BRP en de gegevens raadplegen.
Bezwaar tegen omzetting taakstraf
Dit kan u doen door in te loggen bij het CJIB. U kunt bij het CJIB enkel nog inloggen met eHerkenning.
Betrouwbaarheidsniveau 3 is dé standaard
In 2019 is de overheid overgestapt op eHerkenning en is het bij 500+ organisaties verplicht om met eHerkenning in te loggen. U kunt eHerkenning op verschillende betrouwbaarheidsniveaus aanvragen. Betrouwbaarheidsniveau 3 is absoluut het minimum wanneer u vertrouwelijke documenten wilt inzien of als u online wilt procederen.
Validatie van uw identiteit
Alleen de wettelijke vertegenwoordiger van het advocatenkantoor kan eHerkenning aanvragen. Bij uw aanvraag wordt er gecontroleerd of u de wettelijke vertegenwoordiger bent. Daarbij wordt met een face to face call uw identiteit gevalideerd. Als u zeker weten bent wie u zegt te zijn krijgt u toegangscodes uitgereikt. De inlogcodes bestaan bij betrouwbaarheidsniveau 3 uit een gebruikersnaam, wachtwoord en sms-code. Elke keer wanneer u inlogt ontvangt u een sms-code als extra validatie.
Machtiging van advocaten voor eHerkenning
Als eigenaar van een advocatenkantoor bent u de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. Dit betekent dat alleen u inlogcodes kan aanvragen. Dit is natuurlijk niet handig wanneer uw advocaten zelfstandig aan de slag willen met bijv. digitaal procederen. U kunt als wettelijke vertegenwoordiger advocaten binnen uw bedrijf machtigen voor een eHerkenning loginmiddel. Dit wordt ook wel ketenregistratie genoemd. Hierbij kunt u aangeven hoe lang de machtiging duurt en welke diensten zij zelfstandig mogen gebruiken. Bij de machtiging wordt opnieuw uw identiteit gevalideerd net als de identiteit van uw medewerker(s) die u machtigt voor het gebruik van eHerkenning.
Wat kost eHerkenning aanvragen?
De kosten zijn afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau dat u aanvraagt. Ons advies is om minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 aan te vragen. Dit wordt bij de meeste organisaties als minimum niveau gevraagd. U kunt eHerkenning niet aanvragen via de website van de overheid. Dit kan alleen via een erkende reseller van eHerkenning. DigiDienst is officieel erkend reseller en rekent de laagste prijs voor uw validatie. Vraag vandaag nog eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 aan en wij regelen uw validatie en inlogcodes.