Sinds 1 november 2019 is het alleen nog maar mogelijk om in te loggen op het UWV werkgeversportaal door gebruik te maken van eHerkenning van betrouwbaarheidsniveau 3. Door in te loggen met eHerkenning brengt het UWV niet alleen de beveiliging van het portaal naar een hoger niveau, ook voldoet het zo aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens, door te werken met een meerfactor-authenticatie. Uit recente cijfers is gebleken dat veel ondernemers, ondanks de mogelijk onwenselijke gevolgen, nog geen eHerkenning hebben aangevraagd. Hierdoor is het mogelijk dat een werknemer bijvoorbeeld zijn of haar ziekte- of zwangerschapsuitkering niet op tijd ontvangt.
Zorgelijke hoeveelheid werkgevers met eHerkenning
Marije Wolsink, directeur Klant & Service: ’Sinds vorig jaar is inloggen met eHerkenning bij ons al mogelijk. In de tussentijd hebben wij werkgevers op allerlei manieren geïnformeerd. Het is zorgelijk om te zien dat veel werkgevers de stap nog niet gemaakt hebben. Op dit moment heeft slechts 18,6% van de werkgevers al een keer met eHerkenning ingelogd op ons portaal. Dit kan grote gevolgen hebben voor werknemers die voor de verstrekking van hun uitkering afhankelijk zijn van de meldingen van werkgevers. Dit willen we voorkomen. Daarom gaan we de oude inlogmethode in fases dichtzetten’.
Vijf voor twaalf
Marije Wolsink: ‘We moeten de oude inlogmethode begin volgend jaar volledig afsluiten anders legt de Autoriteit Persoonsgegevens ons alsnog een last onder dwangsom op. Het is echt vijf voor twaalf. Het proces om een eHerkennings-middel te verkrijgen kan enkele dagen, maar ook enkele weken in beslag nemen. Het aantal aanvragen van eHerkenning is in korte periode enorm gestegen. Hierdoor is ook de verwerkingstijd opgelopen bij alle leveranciers van eHerkenning. Het is dan ook belangrijk dat werkgevers zo snel mogelijk actie ondernemen. Alleen zo kunnen ze gebruik blijven maken van de dienstverlening van UWV’. Op dit moment duurt het circa 2 weken om een eHerkenningsmiddel van het juiste betrouwbaarheidsniveau aan te vragen en te kunnen gebruiken.
Accounts dichtzetten
De accounts van bedrijven die de afgelopen periode al een keer zijn ingelogd via eHerkenning worden als eerst dichtgezet door het UWV. Hierna worden accounts dichtgezet waar al meer dan twee jaar niets mee is gebeurd en als waarna ook de kleine werkgevers, middelgrote werkgevers, intermediairs, eenmanszaken en grote werkgevers. Op deze manier kan de overstap gecontroleerd verlopen en wordt zoveel mogelijk voorkomen dat werkgevers straks meldingen op papier moeten doen.